Door de bril van Dick (Feb 2017)
Toen ik bij BakkerBaarn ging werken en mensen vroegen of wij een familiebedrijf waren, ontkende ik dat gewoon. Hoezo, een familiebedrijf?
Nee hoor, geen familiebedrijf. Geen slagerij of banketbakkerij, wij zijn een volwassen bedrijf! Maar naarmate de jaren vorderden, ben ik het familiebedrijf steeds meer gaan waarderen. Ik ben er zelfs trots op geworden. Waarom? Omdat familiebedrijven vaak een lange termijnvisie hebben. En ze maken zich wat minder druk als de resultaten een keer wat tegenvallen. Ze bekijken hun kansen en proberen nieuwe markten uit. Ook voelen medewerkers zich vaker thuis bij een familiebedrijf vanwege de herkenbare cultuur en sfeer. Veel is gebaseerd op gevoel en vertrouwen.
eigendomsbewijzen bakkerbaarn. Onlangs ontving ik de oude eigendomsbewijzen van de eerste generatie Bakker. Mooi om te zien hoe op informele wijze beschreven wordt hoe de opvolging geregeld moest worden. In een van de aktes las ik dat bij overlijden van de tweede generatie Bakker, D.A. Naafs (mijn vader, geboren in 1923) het bedrijf mocht voortzetten.
Toen Frits Bakker plotseling stierf, kon het bedrijf dus verder. Tot op de dag van vandaag is het bedrijf Bakker blijven heten. Laatst vroeg iemand of een van mijn kinderen ambities had om in het bedrijf te komen. Ik zei nee, maar realiseerde mij tegelijkertijd dat ik het ze nog nooit direct gevraagd had.
Dick Naafs, directeur BakkerBaarn